همه چيز در ارتباط با عینک واقعیت مجازی

عینک واقعیت مجازی جدیدترین فناوریی است که با آن جلوی چشمان کاربر محیطی مجازی قرار می گیرد و براساس حرکت سر و بدن با محیط مجازی تعامل برقرار می کند. هنگامی که یک فرد هدست واقعیت مجازی را روی سر خود نصب می کند، جلوی چشمانش محیطی را مشاهده می کند که براساس تغییر موقعیت بدنش تغییر می کند و ذهن انسان پس از مدتی می پذیرد که در یک محیط واقعی قرار گرفته است .

picture2-vr-1

محیط واقعیت مجازی دراین هدست ها توسط اپلیکیشن های خاصی به وجود می آید که برخی از این محیط ها بصورت گرافیک رایانه ای و سه بعدی هستند و برخی دیگر نیز ویدئوها یا تصاویری ۳۶۰ درجه از محیط های واقعی هستند که از قبل فیلمبرداری شده اند. فناوری واقعیت مجازی این امکان را فراهم می کند تا افراد بتوانند از امکانات و مکان مجازی ایجاد شده دیدن کنند.
محیط‌ های واقعیت مجازی تجربه‌های دیداری هستند که از طریق هدست واقعیت مجازی قابل مشاهده و تجربه می‌باشند. برخی از اپلیکیشن ها دارای اطلاعات حسی دیگری مانند تولید صدا هم می‌باشند.

picture3-vr-1

آیا واقعیت مجازی آینده فناوری را رقم می زند؟

محیط‌های شبیه‌ سازی شده می‌توانند مانند محیط‌های زندگی واقعی باشند و یا به صورت کاملا متفاوت اند نظیر آنچه در محیط‌های بازی دیده می‌شود. واقعیت مجازی جدید ترین تکنیک واقعیت نمایی اشیاء ، محیط ها و فضاهاست. این تکنیک نوعی شبیه‌سازی فضای مجازی برای القائ فضای واقعی است. با استفاده از عینک های واقعیت مجازی و به کمک طراحی سه بعدی اشیاء و فضا، شخص احساس سه بعدی از محیط را دریافت می کند.

picture5-vr

بهترین و جدیدترین هدست های واقعیت مجازی

هدست های واقعیت مجازی را بر اساس نوع کارکرد می توان به دو بخش تقسیم نمود:
۱) هدست هایی که برای نمایش تصویر از نمایشگرهای اختصاصی درون خود استفاده می کنند.
۲) هدست هایی که برای نمایش تصویر از نمایشگر تلفن همراه استفاده می کنند.
در تلفن های همراه امروزی توانایی پردازش و نمایش اپلیکیشن های جدید و جالب افزوده شده است که باعث شده هدست هایی که بر این اساس کار می کنند بسیار بیشتر مورد استقبال قرار گیرند. امروزه بیشتر هدست های واقعیت مجازی در بازارهای جهانی برای نمایش تصویر از نمایشگر تلفن همراه استفاده می کنند و به همین دلیل قیمت بسیار پایینتری نسبت به نوع اول هدست ها دارند.

کاربردهای عینک واقعیت مجازی
۱- استفاده در صنعت توریسم

گردشگری و توریسم یکی از مهمترین کاربردهای فناوری واقعیت مجازی است. با تهیه ویدئوها و یا تصاویر ۳۶۰ درجه و با کیفیت بالا از مکان های توریستی افراد با هزاران کیلومتر فاصله می توانند با استفاده از هدست های واقعیت مجازی آن ویدئوها را آنگونه ببینند که گویی در همان مکان قرار دارند و به هر طرف که بخواهند می توانند حرکت کنند و حضور خود را در آن مکان احساس کنند. واقعیت مجازی تکنیک جدید واقعیت نمایی اشیاء محیط و فضاهاست. این تکنیک نوعی شبیه‌سازی اشیاء و محیط اطراف در فضای مجازی برای القای فضای واقعی است. در این حالت به کمک طراحی سه بعدی اشیاء و فضا، شخص احساس سه بعدی از محیط دریافت می کند.

picture7-vr

۲- استفاده در نمایش مکان های اجاره ای و فروشی

کاربرد دیگر این فناوری نمایش کامل و تمام جهت فضاهای داخلی و بیرونی مکان هایی است که برای فروش یا اجاره قرار گرفته اند. بطوری که بیننده بدون حضور در آن مکان به راحتی می تواند ، همه زوایای ملک را به بهترین وجه از طریق هدست واقعیت مجازی ببیند ، بررسی و انتخاب کند. همچنین از این فناوری می توان برای پیش نمایش طرح های نمای داخلی آپارتمان ها استفاده کرد.

۳- استفاده به عنوان ابزارآموزش

از این فناوری میتوان جهت اموزش استفاده نمود به گونه ای که با قرار دادن افراد در فضاهای مجازی ، دیگر نیازی به بازسازی موقعیت های آموزشی نخواهیم داشت . این تکنیک نوعی شبیه سازی اشیاء و محیط اطراف در فضای مجازی واقعی است. واقعیت مجازی در علوم نظامی و رزمی خلبانی و چتر بازی و پرش از ارتفاع با شبیه سازی محیط های مجازی کاربرد فراوان دارد . از آنجا که تمرین واقعی بسیار پر هزینه و خطرناک است واقعیت مجازی بسیار راه گشا است. همچنین برای تمرین فضا نوردان و قرار دادن آن ها در محیط فضا و شرایط بی وزنی هم استفاده می شود.

picture8-vr

۴- استفاده به عنوان ابزار درمانی

اپلیکیشن هایی برای بکارگیری در هدست های واقعیت مجازی تولید شده اند که برای روان درمانی کاربرد دارد. در روان پزشکی واقعیت مجازی روشی برای درمان اختلالات روانی افراد محسوب می شود. یکی از این موارد درمان بیماری هراس (فوبیا ) است. فوبیا ترس شدید از جسم و یا وضعیتی خاص است. بیمار با آن که می داند این ترس واقعی نیست دائما دچار اضطرابی است که زندگی عادی او را مختل می کند. این ترس می تواند شامل ترس از فضای باز، ارواح ،خفگی، ارتفاع و .. باشد در درمان جدید با استفاده از واقعیت مجازی محیطی که بیمار از آن وحشت دارد شبیه سازی می شود و بیمار با علم به این موضوع که این محیط واقعی نیست با قرار گرفتن در آن سعی می کند که با آن خود را وفق دهد و ترس خود را از بین ببرد.علاوه بر درمان ترس از واقعیت مجازی برای درمان اختلالات روانی دیگر مانند اوتیسم استفاده می شود.

picture9-vr

۵- استفاده از عینک واقعیت مجازی به عنوان نسل جدید بازی

هیجان انگیز ترین بخش مربوط به نسل هشتم بازی های کامپیوتری پلتفرم جدید دنیای واقعیت مجازی است که می تواند تمامی معادلات نوشته شده تا به این لحظه در دنیای بازی های کامپیوتری را به شکل کامل و همه جانبه تغییر دهد

picture10-vr
picture10-vr

picture11-vr

چه چیز واقعیت مجازی برای ما جذاب و هیجان انگیز است؟

تخیل و دنیای فرا واقعیت همواره یکی از مهمترین و هیجان انگیزترین الگوهای ذهن بشر بوده است. با اختراع سینما و تلویزیون بشر برای تصاویر مجازی پنجره و یا چارچوبی در نظر گرفت ولی در فناوری واقعیت مجازی، زمانی که هدست واقعیت مجازی را بر روی سرمان قرارمی دهیم خود را در دنیایی ماورای واقعیت می یابیم که به همان اندازه که غیر واقعی است ذهن را در خود درگیر کرده واحساس واقعی به ما دست می دهد و با حرکت سر و بدن تصویر نمایش داده شده نیزحرکت می کند درست مثل اینکه خودمان واقعا درآن فضا قرار گرفته ایم. واقعیت مجازی جایی است که مرز بین رویا و واقعیت برچیده می شود ، همان جایی که دیوار بین رویاها و واقعیت‌ها در هم خرد می‌شود و و شما به دنیای مجازی وارد می‌شوید.
عبارت «واقعیت» مجازی یک متناقض‌نمای زیبا برای توصیف فناوری است که شما را آنچنان در فضایی مجازی غرق می‌کند که مرز بین واقعیت و خیال را تشخیص نمی‌دهید

غوطه ور شدن در دنیای واقعیت مجازی، یکی از بخش‌هایی است که باعث می‌شود یک دنیای مجازی به دنیای واقعیت مجازی تبدیل شود و رنگ و بوی واقعیت به خود بگیرد. در این دنیای مجازی، کاربر احساس غوطه ور شدن و غرق شدن در دنیای مجازی را می‌کند و احساس می‌کند که دیگر بخشی از این دنیا شده است و در آن نقش دارد. وی همچنین احساس می‌کند که می‌تواند با دنیای مقابلش ارتباط برقرار کند و در واقع اثری متقابل بین او و دنیای مجازی وجود دارد. ترکیب دو احساس گفته شده، یعنی احساس غوطه‌وری و احساس اثرمتقابل بین وی و دنیای مجازی که او بدان وارد شده است، را telepresence گویند. این احساس سبب می‌شود که تمامی توجه شما به دنیای مجازی متمرکز شود و از اتفاقات و حوادثی که در دنیای واقعی برایتان رخ می‌دهد بی‌خبر باشید.
برای رسیدن به واقعیت مجازی باید چند قانون زیر را رعایت کند .
۱- ایجاد نمایی سه بعدی از محیط مجازی، به طوری که از دیدگاه کاربر این دنیا به اندازه دنیای واقعی به نظر بیاید .
۲- امکان ثبت و شبیه‌سازی حرکات کاربر با جزئیات کامل، به خصوص حرکات سر و چشم‌ها به طوری که با هر حرکت، تصاویر واقعیت مجازی دچار تغییر شود و تمامی تاثیر حرکات کاربر به نوعی قابل مشاهده باشد.

تفاوت واقعیت مجازی و واقعیت افزوده

واقعیت افزوده به فناوری ای که در آن تصاویر سه بعدی یا اطلاعاتی به صورت متن یا تصویر بر روی تصویر زنده ای که از طریق دوربین موبایل یا تبلت در حال نمایش است نشان داده می شود و نباید آن رابا واقعیت مجازی اشتباه گرفت . محدودیت های موجود در تکنولوژی واقعیت افزوده عامل عدم پیشرفت و فراگیر نشدن این فناوری گردید.در صورتی که در واقعیت مجازی با استفاده از دوربین همراه پشت گوشی که در هدست قراردارد تصاویر از محیط ضبط شده و با اطلاعات یا محتوای سه بعدی ادغام می شوندpicture12-vr

 ارزیابی شما ازآینده دنیای مجازی وفناوری واقعیت مجازی چیست؟

نکات ایمنی استفاده ازعینک واقعیت مجازی

۱- هنگامی که عینک واقعیت مجازی را از سر خود برداشته اید و موبایل داخل آن است از قرار گرفتن دستگاه در معرض نور شدید آفتاب خودداری نمایید زیرا عبور نور از عدسی ها موجب متمرکز شدن آن روی نمایشگر موبایل می شود و به دستگاه شما آسیب وارد می کند.
۲- اگر موبایل داخل عینک نیست آن را مقابل نور شدید آفتاب به چشم خود نزنید و به خورشید نگاه نکنید زیرا ممکن است بینایی خو د را از دست بدهید دست بدهید.
۳- استفاده از این دستگاه برای افراد زیر ۱۳ سال توصیه نمی شود.

۴- در اولین تجربه عینک واقعیت مجازی حتما یکی از دوستان خود را همراه داشته باشید (کسی که حاضر باشد از شما نگهداری کند.)

۵- هنگام استفاده از عینک واقعیت مجازی در اطراف خود دایره‌ای به شعاع تقریبا یک متر را خالی کنید.

پانوشت

تا ماه ژوئیه ۲۰۱۴ بیش از ۵۰۰ اپلیکیشن برای سیستم عامل اندروید و بیش از ۸۰ اپلیکیشن iOS برای استفاده در هدست‌های واقعیت مجازی تولید و عرضه شده‌اند که از طریق مارکت‌های معتبر ، قابل دانلود می‌باشند در ششم خرداد سال ۹۴ اولین هدست واقعیت مجازی مبتنی بر پلتفورم موبایل در ایران ساخته شده و طی مراسمی در دانشگاه تهران رونمایی شد. این هدست به نام فونیکس پلاس دارای عدسی‌هایی برای سنین مختلفمی باشد. علاوه بر آن دارای سیستم هدایت و کنترل نرم‌افزارها از طریق تمامی توانایی های لازم برای نمایش تصاویر و اپلیکیشن‌های واقعیت مجازی بوده است.

آیا در صورت حضور این تکنولوژی‌ها در کشورمان در آینده‌ای نزدیک، تمایلی به تجربه آن خواهید داشت؟

picture13-vr

16 نظرات
  1. حسنی می گوید

    سلام، لطفاً چگونگی تهیه عینک را بفرمایین
    سپاس.

    1. هومن یاوری می گوید

      از فروشگاه گجت سنتر تهیه بفرمایید : http://www.GadgetCenter.ir

  2. سینا می گوید

    سلام این عینک مخصوص فیلم های۳بعدی یا۳۶۰درجه است یا برای فیلم های عادی هم این حس رو به وجودمیاره که در محیط واقعی هستید؟

    1. هومن یاوری می گوید

      خیر مخصوص فیلم های سه بعدی است

  3. مشهدی. می گوید

    با سلام

    گوشی اس۸ دارم چه نوع عینکی را تهیه کنم و برنامه های انرا چگونه تهیه کنم

    ممنون

    1. هومن یاوری می گوید

      پیشنهاد ما به شما عینک واقعیت مجازی virglass v3 gear edition است … میتوانید در فروشگاه خرید بفرمایید

  4. امید می گوید

    سلام من یه سوال داشتم میگم با واقعیت مجازی میشه فیلم های عادی مثلا گیم اف ترونز رو دید اگر میشه فرقی میکنه یعنی جالب هست یا نه

  5. علی می گوید

    با سلام
    من گوشی Sony Xperia-XZ-Premium دارم، پیشنهاد شما کدام عینک با توجه به ابعاد و مشخصات گوشی میباشد؟

  6. MR.GLASS می گوید

    سلام
    میشه در حال استفاده از عینک های طبی از این عینک ها هم استفاده کرد؟

  7. معصومه می گوید

    ببخشید این عینک ها به چشم اسیبی نمیرسونند؟؟؟
    چون یکی نزدیکان ما از این هندسفری های بلوتوث استفاده کرد که بعد یه مدت اسیب جدی به گوشش وارد شد که دیگه خوب نشد برا همین میخوام بپرسم ببینم در این زمینه تحقیقی شده؟

  8. اپلیکیشن واقعیت مجازی می گوید

    سلام و خسته نباشید، مقاله فوق العاده ای بود، من خودم از هدست vr box2 استفاده می کنم و می تونم بگم که یکی از به صرفه ترین و کم هزینه ترین هدست ها در بازار ایران است.

    یکی از هدست های جالب در بازار هدست مقوایی کمپانی گوگل است. کمپانی قدرتمند گوگل واقعا در طراحی هدست Google Cardboard عالی کار کرده. باورنکردنی که یک مقوا هم بتواند به هدست تبدیل شود ولی گوگل این کار را به درستی انجام داده و جالب تر این است که کاربران می توانند با چند تکه مقوا خودشان هدست Google Cardboard
    را بسازند. یعنی وب سایت گوگل در اینترنت نقشه و الگو ساخت این هدست مقوایی را قرار داده است و کاربران می توانند به صورت رایگان استفاده کنند.

  9. سیامک می گوید

    سلام ببخشید چند سوال که خواهش می کنم جواب بدین:

    ۱٫ در وی ار بوکس می شود از هندزفری استفاده کرد؟ اصلا کلا ما که در حال دیدن فیلم هستیم (در مدل vr box 2 ) صدایی پخش می شود؟

    ۲٫ زاویه دید این مدل ۱۱۵ درجه است . پس اگر ما بخواهیم فیلم یا بازی ۳۶۰ درجه ای دانلود کنیم چه می شود ؟

  10. تکنیوز می گوید

    خیلی مقاله عالی و کاملی بود. خیلی خوشم اومد. دست تون درد نکنه

  11. علیرصا می گوید

    سلام آقا من میخوام برای پی اس فر پرو ۱TB عینک واقعیت مجازی بخرم میخوام بدونم چه مدلی رو بخرم که خوب باشه از صدا و کیفیت تصویر قیمت برام مهم نیست ممنون میشم را هنماییم کنید

  12. Ary می گوید

    سلام یک سوال داشتم چطور میتونم کل برنامه های موبایل رو روی دست گاه واقعیت مجازی اجرا کنم از چه برنامه ای می‌توان استفاده کرد (بدونه کامپیوتر با کامپیوتر میدونم میشه) حتا اگر فضای ۳۶۰ درجه نده و فقط تصویر ثابت باشد ممنون از راهنمایی شما

  13. شایار می گوید

    آیا ما همین الان در یک واقعیت مجازی نیستیم ؟

    که خود حقیقیمون رو فراموش کردیم؟

    واقعا این سوال لازمه (من کیستم؟)

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.