راهنمای خرید ویدئو پروژکتور و تفاوت آنها با یکدیگر

با پیشرفت سریع تکنولوژی و تولید انواع ویدئو پروژکتور کابران را برای خرید ویدئو پروژکتور مناسب دچار مشکل ساخته است ولی با مطالعه این مقاله که سایت گجت سنتر برای شما آماده کرده است به تمامی سوال های شما پاسخ داده شده و میتوانید انتخاب درست را انجام دهید.

در آغاز گجت سنتر ۲ سوال آماده کرده است که با استفاده از آن میتوانید کالای مورد نظر خود را انتخاب کنید :

۱ – فاصله بین ویدئو پروژکتور تا پرده نمایش

۲ – مقدار نور موجود در محل استفاده ویدئو پروژکتور

ممکن است کاربر دقیقا جواب این ۲ سوال را نداند یا بگوید من میخواهم در شرایط مختلف ویدئوپروژکتور را استفاده کنم ولی حتی اگر به صورت حدسی هم بتوانید شرایط را بسنجید میتوانید به نتیجه نسبی برای انتخاب برسید بازهم اگر به نتیجه نرسیدید نگران نباشید و مقاله را با گجت سنتر دنبال کنید تا به نتیجه مطلوب دست یابید.

  • ویدئو پروژکتور چیست؟

پروژکتور را می توان به دوربین عکاسی با کارآیی معکوس تشبیه کرد. دوربین عکاسی نور را از طریق لنز جمع آموری می کند و تشکیل تصویر می دهد. ولی پروژکتور بر عکس عمل می کند و تصویر را توسط لنز روی پرده می تاباند.

میتوان گفت که تقریبا ۳ تکنولوژی رایج در زمینه ویدئو پروژکتور در دنیای امروز وجود دارد که عبارت اند از :

۱ –  DLP

۲ – LED

۳ – LCoS

در ادامه گجت سنتر هر کدام را به صورت جداگانه مورد برسی قرار میدهد :

رقابت اصلی بین ویدئوپروژکتورهای DLP و LED می باشد.که تفاوت چندانی با هم ندارند ولی عمده ترین تفاوتی که میتوان به آن اشاره کرد ویدئو پروژکتورهای LED تصاویر را واضح تر، پرنورتر و با غلظت رنگ بیشتر نمایش می‌دهند و تعداد رنگ‌ها در تکنولوژی LED، سه برابر رنگ‌های با دستگاه‌های مبتنی بر تکنولوژی DLP می‌باشد.

در DLPها از یک چیپ برای تولید رنگ‌ها استفاده شده‌است. به همین دلیل از DLPها بیشتر برای مصارف سازمانی و آموزشی که کیفیت رنگ‌ها در اولویت قرار ندارد استفاده می‌شود.

DLPهای قدیمی تر یک مشکل بزرگ به اثر رنگین کمان دارند که در اثر قاطی شدن رنگ‌ها به وجود می‌آید.

LEDها نور بیشتری نسبت به DLPها دارند. یعنی با وجود داشتن لامپ یکسان، تصویر روشن تری تولید می‌کنند.

تقریبا همه پروژکتورها از لامپ‌های UHP استفاده می‌کنند که قادر به فعالیت چند هزار ساعتی هستند و پس از پایان این بازه نیز می‌توان با صرف چند صد دلار مجدداً از آن‌ها استفاده کرد. این لامپ‌ها تقریباً سالی یک‌بار نیاز به تعویض دارند و البته این زمان رابطه مستقیمی با میزان استفاده شما دارد. شما همچنین می‌توانید از لامپ‌های LED به جای لامپ‌های UHP که ارزان‌تر نیز هستند، استفاده کنید. بنابراین بهتر است که برای یک پروژکتور مبتنی بر UHP با عملکرد بهتر و پرداخت هزینه برای لامپ‌ها برنامه‌ریزی کنید.

از طرفی LCoS که در پروژکتورهای گران قیمت استفاده می شود و کیفیت بالا و محاسن زیادی دارد ولی با توجه به قیمت آنها در پروژکتورهای ارزان قیمت به هیچ عنوان دیده نمی شود و کالای مقرون بصرفه ای برای خرید محسوب نمیشوند.

در مجموع گجت سنتر ویدئوپروژکتور با تکنولوژی LED را به کاربران پیشنهاد میکند.

در ادامه به توضیحات بیشتر و دقیق تری از ویدئوپروژکتورها میپردازیم :

  • Lumen :

Lumen واحد اندازه گیری شدت روشنایی است که قیمت ویدئو پروژکتور با شدت روشنایی نسبت مستقیم دارد . به این معنی که هر چه عدد شدت روشنایی بالاتر باشد قیمت دستگاه دیتا پروژکتور نیز گرانتر خواهد بود .

  •  رزولوشن (Resolution) :

رزولوشن به بیان ساده ، به تعداد پیکسل هایی گفته می شود که دیتا پروژکتور برای خلق تصویر استفاده می کند . هرچه پیکسل های بیشتری استفاده شوند ، رزولیشن بالاتر است .

قدرت تفکیک در هر دیتا پروژکتور با دو نماد حداقل (رزولوشن واقعی) و حداکثر (رزولوشن قابل نمایش) بیان می شود .
باید توجه داشت که ویدئو پروژکتورهایی که رزولوشن پایین تری دارند ، ارزان تر هستند در نتیجه در مواردی که نیاز دارید جزئیات تصویر را به خوبی ببینید باید از ویدئو پروژکتورهای با وضوح بالا استفاده نمائید.

  • کنتراست (Contrast) :

کنتراست رنگ معیاری است برای تشخیص تفاوت موجود بین روشن ترین و تیره ترین .

به زبان ساده تر می توان گفت که هر چقدر کنتراست رنگ بیشتر باشد، کیفیت تصویر نیز بالاتر می رود.کنتراست را با نماد n:1 نشان می دهند . کنتراست پارامتریست که واحد ندارد و تنها به شکل عددی نظیر ۴۰۰:۱ نمایش داده می شود . هر چه این نسبت بزرگتر باشد به این معنیست که فاصله بین سیاهترین نقطه و سفیدترین نقطه تصویر بیشتر بوده و که موجب تفکیک بهتر رنگها و وضوح تصویر بیشتر می شود .

  •  درگاه های ارتباطی :

VGA, Composite , Component , HDMI و گاهی S-Video

 

درگاه VGA از ابتدا روی پروژکتورها وجود داشته . اما HDMI مهمترین درگاهی است که باید در پروژکتور به دنبال آن گشت و تقریبا تمام پروژکتورهای امروزی چنین ارتباطی را دارند.

نکته ای که در مورد کابل های HDMI باید گفت این است که سعی کنید طول کابل مورد استفاده تان از ۱۰ متر بیشتر نشود زیرا کابل همانند آنتن عمل می کند و هرچه طول آن بیشتر شود نویز تصویر نیز افزایش می یابد. البته کیفیت کابل مورد استفاده نیز بسیار تاثیر گذار است.

همچنین بسیاری از پروژکتورهای امروزی دارای درگاه LAN می باشند که این امکان را فراهم می کند که پروژکتور را به شبکه داخلی متصل کرده و از طریق شبکه تعدادی پروژکتور را کنترل کنیم.از طرفی برخی پروژکتورها دارای ارتباط Wireless هستند و می توانند بدون نیاز به کابل با کامپیوتر یا گوشی همراه شما ارتباط برقرار کرده و مطالب را پخش کنند. برخی دیگر دارای این ویژگی داخلی نیستند اما امکان اتصال دانگل Wifi را جهت ارتباط بیسیم را دارا می باشند. البته به دلیل محدودویت هائی که وجود دارد ممکن است در اتصال بیسیم مثلا فایل های ویدیوئی با کمی با تاخیر پخش شوند. که این هم باز میگردد به کیفیت و سرعت دانگل مورد استفاده شما.

از طرفی ویدئوپروژکتورهای امروزی معمولا دارای یک یا چند درگاه USB نیز می باشند که فهمیدن اینکه این درگاه ها برای چه کاربردی است همیشه یکسان نیست.

در برخی دستگاه ها این درگاه برای ماوس در نظر گرفته می شود. در برخی دیگر برای اتصال حافظه های جانبی جهت نمایش فایل های تصویری و ویدیوئی و یا PDF و Powerpoint است. همچنین از این دیگاه برای اتصال دانگل Wifi جهت برقراری ارتباط Wireless بین کامپیوتربیشترین کاربرد درگاه USB جهت اتصال حافظه های جانبی مورد استفاده قرار می گیرد. در این روش شما بدون نیاز به کامپیوتر می توانید مطالب مورد نظرتان را فقط با اتصال حافظه جانبیUSB به پروژکتور پخش کنید.

 

 

 

 

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.