همه چیز درباره پاور بانک (قسمت اول)

تکنولوژی و نقش پاور بانک

هر روزه بر تعداد افرادی که با تکنولوژی ها همراه می شوند و آن ها را در روزمره به کار می گیرند,افزوده می شود. چه افرادی که ناخواسته با الکترونیکی شدن دولت ها درگیر آن شده اند و چه افرادی که استفاده از تکنولوژی بخشی از لذت زندگی آن ها شده است ,گوشی هوشمند, تبلت , کتابخوان ,ساعت هوشمند , MP3 Player و خیلی گجت های دیگر که روز به روز در حال پیشرفت هستند و به کمک آن ها می توان همه کاری را در حال حرکت ,مسافرت, بیرون از خانه و محل کار و … انجام داد.

powerbank05قسمت اول

آن چه بیش از هر چیز برای افراد موفق مهم و حیاتی جلوه می کند, ارتباطاتشان با دیگر افراد در زندگی روزمره است. گجت هایی همچون گوشی و ساعت هوشمند, تبلت , مودم های همراه همه و همه به شما کمک می کنند تا در هر جایی که هستید با عزیزانتان در ارتباط باشید, ایمیل خود را چک کنید, اخبار را دریافت کرده و همواره به روز باشید.

اما همیشه همه چیز تا این حد ایده آل نخواهد بود! به معضلی به نام شارژ فکر می کنید؟

کاملا درست است همه این وسایل بدون شارژ باتری به کار نخواهند آمد.علی رغم پیشرفت های چشم گیر تکنولوژی در سال های اخیر مشاهده می شود که صنعت باتری و ذخیره ساز های انرژی پیشرفت چندانی نداشته اند تا این که با ورود پاور بانک ها به عرصه بازار لوازم جانبی ملاحظه می کنیم که ,تبدیل بهگجت هایی شده اند که بین وسیله های همراه در کیف و یا کوله پشتی افراد قرار گرفته اند.

یاور بانک چیست و چگونه عمل می کند ؟

پاور بانک ها دستگاه هایی قابل حمل هستند که شامل باتری هایی خاص برای استفاده هایی مخصوص با مدار های ویژه جهت کنترل جریان می باشند. پاور بانک ها برای شما این امکان را فراهم می کنند کهانرژی الکتریکی را در خود ذخیره کرده و سپس در مواقع نیاز شارژ ذخیره شده را به موبایل شما انتقال دهند و باتری گوشی شما شارژ گردد. پاور بانک ها به صورت فزاینده ای به عنوان باتری هایی برای گوشی ها , تبلت ها و مدیا پلیر های قابل حمل رایج شدند و کمک شایانی کرده اند به مقدار زمانی که در طول روز می توانیم از تجهیزات الکترونیکی مان استفاده کنیم.

با همراه داشتن پاور بانک می توانید دستگاه های خود را شارژ کنید در حالی که به پریز دسترسی ندارید.

پاور بانک هایی که راجع به آن ها صحبت می کنیم تقریبا برای هر دستگاهی که با USB-Charge شارژ می شوند, قابل استفاده هستند. دوربین ها, دوربین های ورزشی, اسپیکر های قابل حمل, سیستم های GPS , MP3 players , تلفن های همراه هوشمند و حتی تبلت ها و عملا تمامی وسایلی که با USB در خانه شارژ می شوند را می توان شارژ نمود ,تنها باید پاور بانک شما به اندازه کافی شارژ داشته باشد و آن را شارژ کرده باشید.

پاور بانک ها ,با نام های دیگری همچون شارژر های همراه یا پاور باتری نیز شناخته می گردند.

powerbank01powerbank02

انواع مختلف پاور بانک ها کدامند ؟

به طور کلی پاور بانک‌ها به سه دسته تقسیم می گردند:

  1. پاور بانک‌های معمول که در سایزها و ظرفیت‌های مختلف قابل استفاده برای اکثر دستگاه‌های دیجیتال بوده و از تنوع بالایی نیز برخوردارند.powerbank003

۲٫ پاور بانک خورشیدی نوعی دیگری است که دارای پنل‌های فتوولتائیک بوده و می‌تواند باتری داخلی خود را زمانی که در نور آفتاب قرار می‌گیرد، شارژ کند. پاور بانک‌های خورشیدی سریع نیستند و دیر شارژمی‌شوند به همین دلیل معمولا با کابل هم به خوبی شارژ می شوند.powerbank04

۳٫ مدل دیگری از پاور بانک به شکل محافظ و قاب موبایل است. این مدل معمولا برای گروه خاصی از گوشی‌ها عرضه شده و تنوع بسیار کمی دارند و به خاطر طراحی باریک ظرفیت پایین تری نیز دارد.powerbank05چگونه یک پاور بانک را شارژ کنیم

اغلب پاور بانک های رایج یک درگاه ورودی اختصاصی برای دریافت شارژ و شارژ شدن خود پاور بانکدارد. پاور بانک می تواند توسط یک سوکت USB روی کامپیوتر شارژ شود اما اگر برای این کار از پریز برق استفاده شود سریع تر خواهد بود. اغلب مشاهده می کنیم که پاور بانک ها دارای درگاه های ورودی Mini یا Micro-USB برای شارژ خود هستند و درگاه های خروجی USB برای شارژ دهی به سایر دستگاه ها اما در موارد کمی مشاهده می شود که در پاور بانک از درگاه های ورودی و خروجی یکسانی استفاده شده است که در این مواقع دقت لازم جهت کانکت کردن به درگاه خروجی حین استفاده اعمال شود تا باتری دچار آسیب دیدگی نگردد. ضمن این که حین تهیه پاور بانک سعی گردد تا دستورالعمل مخصوص به آن مطالعه شود.

بسته به این که ظرفیت پاور بانک چقدر باشد و در حقیقت در چه سطحی باشد مدت زمان شارژ شدن آن تفاوت خواهد کرد.برای مثال شارژ شدن یک پاور بانک ۱۵۰۰ میلی آمپری به اندازه شارژ شدن یک تلفن هوشمند زمان می برد متناسب با آن هر چه قدر ظرفیت آن بالاتر باشد به همان میزان مدت زمان شارژآن نیز دو برابر, سه برابر یا چهار برابر خواهد شد.

اکثر پاور بانک ها مجهز به چراغ LED هستند که میزان شارژ موجود در پاور بانک را اعلام مینمایند. بیشترین تعداد این چراغ ها بر روی پاور بانک به ۴ یا ۵ عدد نیز می رسد که هر چراغ نشانگر ۲۵ -۲۰ ٪ شارژ موجود در آن می باشد.ویژگی دیگری که شاید اغلب پاور بانک ها به آن مجهز باشند سیستم محافظت در برابر شارژ بیش از اندازه و گرمای زیاد در اثر دریافت شارژ بیشتر می باشد. اما با این وجود سعی کنید که پس از فول شارژ شدن دستگاه خود همچنان آن را در حالت اتصال به شارژر قرار ندهید چرا که به مرور زمان ,دمای محیط و قدرت جریان بر روی زمان شارژ شدن باتری آن اثر می گذارد.

powerbank06
powerbank08

 پاور بانک ها تا چه مدت قابل استفاده هستند ؟

برای پاسخ به این سوال ۲ مسئله مطرح می شود:

  1. تعداد دفعاتی که پاور بانک شارژ و دشارژ می شود در طول مدت زمانی که قابل استفاده هست,چقدر می باشد؟

  2. در مدت زمانی که از آن استفاده نمی شود چه مقدار می تواند شارژ در خود ذخیره نماید؟

در باره مورد اول باید گفت که بین مدل های مختلف پاور بانکها متفاوت هست, و به مواردی از جمله اجزای داخلی آنها و کیفیت ساخت در کارخانه اشاره کرد.

اما به طور کلی می توان گفت که charge Cycle یا دوره شارژ پاور بانک مانند باتری های تلفن های هوشمند هست که سلامت باتری در یک مقدار ثابت نمی ماند.سیکل شارژ تعداد شارژ شدن از ۰ تا ۱۰۰ و دوباره مصرف شدن تا ۰ درصد و دوباره شارژ شدن هست که برای مثال اگر سیکل شارژ یک پاور بانکی۵۰۰ بار باشد (یعنی ۵۰۰ بار باتری بتواند از ۰ تا ۱۰۰ شارژ کند بدون این که از ظرفیت خود کاسته شود.)بعد از آن در ادامه شارژ شدن ۲۰ ٪ از ظرفیت باتری سالم کاسته می شود.بنابر این در صورتی که شما از یک پاور بانک ۵۰۰۰ میلی آمپری استفاده می کنیدبعد از ۵۰۰ بار شارژ کردن سایر دستگاه ها ,ظرفیت پاور بانک شما ۴۰۰۰ میلی آمپر خواهد بود.این یک مسئله طبیعی در تمام باتری هایی هست که از آن ها استفاده می کنید.

powerbank20powerbank09

 در رابطه با مورد دوم می توان اشاره کرد به این که کیفیت مدار کنترلی و سلول های باتری چگونه اند.پاور بانک خوب می تواند از ۳ تا ۶ ماه شارژ را با کمترین میزان تلف شدن انرژی ذخیره داشته باشد.پاور بانک های با کیفیت کمتر ممکن هست که در بهترین حالت بین ۴ تا ۶ هفته و بیشتر انرژی را در خود ذخیره کند.

بنابراین پاسخگویی به این سوالات کاملا وابسته به هزینه ای هست که برای تهیه پاور بانک میکنید.

با یک بار شارژ پاور بانک چند بار گوشی را می توان شارژ کرد ؟

اگر فکر می کنید که با یک پاور بانک ۱۰۰۰۰ میلی آمپری در یکبار شارژ کردن آن می توانید ۵ بار دستگاه ۲۰۰۰ میلی آمپری خود را شارژ کنید کاملا در اشتباه هستید. مقداری از شارژ پاور بانک نیز در اثر عوامل مختلف تلف می گردد.

البته می توانید ظرفیت پاور بانک مورد نیاز خود را به صورت تقریبی محاسبه نمایید.

فرمول محاسبه :

ظرفیت پاور بانک (mAh) × نرخ بازده × میزان خالی بودن باتری دستگاه / ظرفیت باتری دستگاه

بنابر این اگر پاور بانک ما دارای ظرفیت ۶۰۰۰ میلی آمپر باشد از آنجایی که نرخ بازده دستگاه ها در جهان به صورت میانگین حدود ۸۰ ٪ بوده و به صورت تقریبی زمانی که ۸۰ درصد شارژ دستگاهمان خالی شده باشد و ۲۰درصد شارژ در آن باقی مانده باشد, آن را مجدد شارژ می کنیم ,محاسبه آن برای دستگاهی که ظرفیت باتری آن ۱۵۰۰ میلی آمپر می باشد به صورت ذیل خواهد بود:

۶۰۰۰× ۰٫۸(میانگین نرخ بازده جهانی) × ۰٫۸( ۸۰ درصد نیاز به شارژ دستگاه جهت پر شدن شارژ) / ۱۵۰۰ (ظرفیت باتری دستگاه)=۲٫۵

بنابر عدد به دست آمده به صورت تقریبی یک پاور بانک ۶۰۰۰ میلی آمپری قادر به ۲٫۵ بار شارژ یک دستگاه با ظرفیت ۱۵۰۰ میلی آمپری خواهد بود.

به این ترتیب پیش از خرید دقیقا بررسی خود را نموده و نیاز خود را به صورت تقریبی تعیین نمایید تا انتخاب مناسبی داشته باشید.powerbank10

پیش از آن که بخواهید به یک نتیجه گیری درباره شارژ تقریبی پاور بانک برسید ,خیلی مهم هست که بدانید نوع باتری پاور بانکی که دارید و یا قصد خرید آن را دارید چیست.۲ نوع رایج در بازار جهان وجود دارد که در این میان نوع رایج تر آن لیتیوم-یونی(Li_ion 18650) ساخت چین هست و نوع دیگر باتری های لیتیوم-پلیمری (Li_Polymer) می باشند.

اکثر پاور بانک های موجود در بازار با قیمت ارزان تر ,از نوع لیتیوم –آیون هستند چون به نسبت ارزان تر و در اندازه های ثابتی وجود دارند. در حالی که تنها مزیت آن ارزان تر بودن آن است ,پاور بانک های با باتری های لیتیوم یونی نرخ تخلیه یا discharge شدن بیشتر , دوام کمتر و تولید گرمای بیشتری در مقایسه با باتری های لیتیوم پلیمری دارند. اما پاور بانک های لیتیوم پلیمری به سادگی ,به جز از طریق سازندگان لوازم جانبی شناخته شده , در دسترس نیستند و در نهایت کاملا گران قیمت هستند.

تفاوت دیگری که وجود دارد در این است که پاور بانک های لیتیوم آیون ,باتری هایی دارند که در آن ها از مایع الکترولیت استفاده شده است در حالی که در باتری های لیتیوم پلیمری جامد و یا ژل الکترولیت هستند.ایمنی بیشتر در استفاده از باتری های لیتیوم پلیمری هست به این دلیل که طبق آزمایشات انجام گرفته اگر نقصی در ساخت باتری های لیتیوم آیون پاور بانک ها باشد ,در صورت باقی ماندن در شارژ پس از ۱۰۰٪ شارژ شدن پاور بانک ممکن است که مایع نشت پیدا کرده و در برخی مواقع منجر به انفجار شود.

powerbank11

 

1 نظر
  1. کریم می گوید

    چطور چراغ قوه.را خاموش کنم

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.