Jibo عضو جدید خانواده

Jibo که در ظاهر شبیه به ترکیبی از چراغ خواب پیکسار و iMac G4 اپل است، یک قطعه‌ی الکترونیکی با قابلیت تعاملی می‌باشد که به عنوان اولین ربات خانواده به شمار می‌رود. جیبو که به منظور برقراری ارتباط با انسان‌ها به شیوه‌ای انسانی طراحی شده، می‌تواند نقش‌های متفاوتی را در خانه‌ به عهده بگیرد که از جمله‌ی آن‌ها باید به تحویل ایمیل، کنترل کردن محیط، قصه خواندن برای کودکان، یادآوری وظایف و عکاسی اشاره نمود.
ربات متصل به اینترنت جیبو قادر به مکالمه بوده و از افکت‌های صوتی، گرافیکی و حرکتی جهت شبیه‌سازی احساسات استفاده کرده و بدین شیوه خود را به رباتی دوست‌داشتنی و جذاب تبدیل کرده است. برای مثال صورت جیبو، نمایشگری‌ست که به نمایش احساسات مختلف در کنار نشان دادن پیام‌ها و یادآورهای اعضای خانواده می‌پردازد، هنگام دریافت یک ایمیل، صفحه‌نمایش این ربات به نمایش آیکون ایمیل پرداخته و یا در حین خواندن قصه برای کودک، انیمیشن‌هایی بر روی نمایشگر آن به نمایش درمی‌آید.
بدنه‌ی آلومینیومی حساس به لمس جیبو با استفاده از سیستم موتور سه محور قادر به چرخش می‌باشد که این عمل جیبو را قادر به چرخیدن به سمت فردی که در حین مکالمه با آن است یا فریم بندی مناسب یک عکس و یا حتی شبیه‌سازی حرکات رقص می‌کند.

Jibo عضو جدید خانواده

ربات جذاب جیبو با ارتفاع ۲۸ سانتی‌متر و پایه‌ی ۱۵ سانتی‌متر دارای وزن حدود ۲٫۷ کیلوگرم می‌باشد و از آلومینیوم، پلاستیک ABS و شیشه ساخته شده است. این ربات مجهز به یک صفحه‌نمایش لمسی LCD با رزولوشن بالا به عنوان صورت خود است. هوش جیبو از یک پردازنده‌ی ARM تامین شده و این ربات به اجرای لینوکس می‌پردازد. داده‌های مورد نیاز آن به صورت خودکار در JIBO cloud ذخیره شده که این عمل به یک جیبوی جدید امکان کسب اطلاعات جیبوی قدیمی را می‌دهد.
جیبو برخلاف سایر ربات‌های دستیار شخصی مانند Mobiserv robot، خود قادر به حرکت نمی‌باشد، اما دارای سه موتور و یک سیستم تسمه‌ی دندانه‌دار است که به آن اجازه‌ی چرخاندن بخش‌های متحرک بدن خود را می‌دهد. جیبو با تجهیز به قابلیت‌های وای-فای و بلوتوث به طور خودکار به بررسی ایمیل و سایر حساب‌های آنلاین پرداخته و به محض دریافت یک پیام آن را اعلام می‌نماید.

جیبو همچنین دارای دو دوربین رنگی استریو جهت تشخیص و شناسایی افراد و حرکات می‌باشد. اگرچه این ربات با اتصال به سوکت برق قادر به شارژ شدن است، اما دارای یک بسته‌ی باتری نیز می‌باشد که قدرت حدود سی دقیقه‌ای را برای آن فراهم می‌آورد. جهت تشخیص صدا بر روی این ربات از میکروفون‌هایی استفاده شده و سنسورهای تعبیه شده بر روی بدنه‌ی آن هم به امکان تعامل لمسی آن می‌انجامد.
نرم‌افزار جیبو در قابلیت‌های آن نقش مهمی را ایفا می‌کند که به این ربات اجازه‌ی تشخیص چهره‌ی افراد را داده، امکان پیروی و واکنش نسبت به دستورات صوتی را می‌دهد، و رفتار ربات را با هر یک از اعضای خانواده بر اساس دانسته‌های کسب شده از آن‌ها تنظیم می‌کند. جیبو به شکل یک سیستم یادگیری طراحی شده و از این رو این ربات قادر به یادگیری وظایف مختلف در حین عمر خود است.

گروه توسعه دهنده‌ی جیبو همچنین با ایجاد یک کیت توسعه‌ی نرم‌افزاری (SDK) به توسعه‌دهندگان دیگر امکان دسترسی به قابلیت‌های جیبو و گسترش آن را داده‌اند. انتظار می‌رود که با این عمل و همچنین دسترسی به جامعه‌ی توسعه‌دهندگان جیبو، توسعه‌ و بهبود قابلیت‌های شخصی و تعاملی این ربات رشد قابل توجهی یابد.

جیبو که حاصل خلاقیت ذهن سینتیا برزل (Cynthia Breazeal) از دانشمندان رباتیکی MIT Media Lab است، در حال حاضر منتظر دریافت سرمایه‌ی لازم از کمپین ایندی‌گوگو می‌باشد. هم اکنون امکان پیش‌سفارش این ربات با قیمت ۴۹۹ دلار وجود دارد و احتمالا اواخر سال ۲۰۱۵ شاهد عرضه‌ی آن خواهیم بود. بسته‌ی توسعه‌دهندگان این ربات نیز با قیمت ۵۹۹ دلار در نیمه‌ی دوم سال ۲۰۱۵ در دسترس قرار خواهد گرفت.
 
منبع ها :www.topinearth.com
www.gizmag.com

 

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.