راهنمای خرید ساعت هوشمند

استفاده از گجت های هوشمند، به دلیل مزایایی که دارند روز به روز در حال افزایش است.ساعت هوشمند که یکی از پرکاربردترین و جذاب ترین گجت های هوشمند می باشد می تواند به عنوان دستیار شما، هم نیازتان به استفاده از گوشی را کاهش دهد و هم به مراقبت از سلامتی شما کمک کند و هم بسیاری از قابلیت های دیگر را در اختیار شما قرار دهد.

اما اگر کمی در مورد ساعت های هوشمند تحقیق کرده باشید حتما با تنوع بسیار زیاد برندها، مدل ها و امکانات پی برده اید و در نهایت به این سوال رسیده اید که دقیقا کدام مدل ساعت هوشمند مناسب من است؟!

کاربردهای ساعت هوشمند چیست؟

ساعت های هوشمند کاربردهای ریز و درشت فراوانی دارند اما عمده کاربرد آن ها عبارتند از:
یک دستیار کاربردی مکمل گوشی هوشمند
یک ابزار برای بررسی روزانه سلامتی شما
یک اسمارت واچ به عنوان یک ابزار مکمل گوشی شما:
می تواند پیام های گوشی شما را نمایش دهد و حتی در برخی مدل ها امکان پاسخ به آن ها وجود دارد.
می تواند قابلیت مکالمه را بدون نیاز به گوشی هوشمند برای شما فراهم کند.
می تواند دستیاری برای کنترل دوربین گوشی شما باشد.
و می توانید با استفاده از آن کنترل و پخش موسیقی گوشی خود را انجام دهید.
همچنین ساعت هوشمند می تواند در پیدا کردن گوشی شما به شما کمک کند. برعکس آن نیز، یعنی پیدا کردن ساعت از طریق گوشی هم امکان پذیر است.

کدام مدل ساعت هوشمند بهتر است؟

نمی توان پاسخ قطعی راجع به این سوال داد چرا که پاسخ آن برای هر کسی متفاوت است. این که کدام مدل ساعت هوشمند برای شما مناسب تر است به چند مورد زیر بستگی دارد:
کارآیی اصلی ساعت هوشمند برای شما چیست؟
بودجه مد نظر شما برای خرید ساعت هوشمند چقدر است؟

applewatchgif
علاوه بر این ساعت های هوشمند می توانند دارای یک سری سنسورهای سلامتی باشند، برخی حالت های ورزشی را در اختیار شما قرار دهند و به عنوان یک دستیار سلامتی زمان نوشیدن آب و زمان بلند شدن از روی صندلی برای خارج شدن از حالت سکون و … را به شما یادآوری کنند. البته دقت سنسورهای سلامتی، بسته به مدل ساعت هوشمند متفاوت است.
در کنار این ها ساعت های هوشمند دارای قابلیت های دیگر مثل تقویم، کرنومتر، تایمر، ماشین حساب، زنگ هشدار، نمایش آب و هوا، موقعیت یابی و GPS، پرداخت از طریق NFC، دستیار صوتی، ضبط صدا و در برخی از مدل ها بازی می باشند.
در همه ساعت های هوشمند امکان سفارشی سازی تم نمایش ساعت یا اصطلاحا واچ فیس وجود دارد و در کنار آن شما می توانید بند ساعت خود را تعویض کنید و با هر لباس خود آن را هماهنگ نمایید.
برخی نیز ساعت هوشمند خود را بیشتر بابت زیبایی و جذابیت ظاهری آن انتخاب می کنند.

بودجه شما برای خرید ساعت هوشمند چقدر است؟!

رنج قیمتی در انتخاب ساعت هوشمند یکی از مهمترین موارد می باشد. انواع ساعت های هوشمند از رنج قیمتی 150 هزار تومان شروع می شوند و تا حدود 12 میلیون تومان هم می رسند.
البته توجه داشته باشید که حتی ساعت های هوشمند 50 میلیون تومانی یا حتی بیشتر هم در بازار هستند که ما به بازه ای قیمتی که شامل اکثر ساعت های هوشمند است اشاره کردیم. بازه های قیمتی ارائه شده مربوط به زمان نگارش این مقاله راهنمایی خرید ساعت هوشمند در تیر ماه 1401 می باشد.
اگر به دنبال یک ساعت اصلی هستید که امکانات کاملی داشته باشد بهتر است رنج قیمتی خود را روی 4 میلیون به بالا بگذارید و اگر به دنبال ساعت کاملی هستید که رنج قیمتی 2 میلیون و زیر دو میلیون تومان باشند، ساعت هوشمند طرح بهترین گزینه شما خواهد بود. در ادامه برای انتخاب بین ساعت اصلی و ساعت طرح به صورت کامل تر راهنمایی ارائه می گردد.

چه سایز ساعت هوشمندی برای شما مناسب تر است؟

طبیعتا ساعت های هوشمند بر اساس اندازه می توانند سایزهای متنوعی داشته باشند و ساعت های بزرگ برای مچ های دست های ظریفتر مانند مچ دست بانوان و همچنین بچه ها مناسب نباشند.
معمولا برای بچه ها سایزهای کوچک مناسب تر است که در این صفحه لیستی از آن ها موجود می باشد. برای بزرگسالانی که دور مچ دست کمتر از 16 سانتی متر دارند نیز ساعت هوشمند سایز کوچک مناسب تر است در غیر این صورت می توانید از ساعت هوشمند سایز بزرگ تر نیز استفاده کنید.
در مقاله آشنایی با سایز ساعت هوشمند، می توانید به صورت تصویری با انواع ساعت های هوشمند از نظر سایز آشنا شوید.

ساعت هوشمند طرح بخریم یا ساعت هوشمند اصلی؟

با توجه به اینکه ساعت های هوشمند طرح سهم قابل توجهی از بازار را گرفته اند، عمدتا دوستانی که رنج قیمتی مدنظرشان 2 میلیون تومان یا زیر آن است، در انتخاب بین ساعت های طرح یا ساعت هوشمند اصلی سردرگم می شوند.

منظور از ساعت هوشمند اصلی، ساعت هوشمندی است که دارای برند معتبر و شناخته شده می باشد. به عنوان مثال می توان برندهای هایلو، شیائومی، آمازفیت، سامسونگ، هواوی، آنر، اپل و … را جز مطرح ترین برندهای تولید کننده ساعت هوشمند معرفی کرد.

اما آیا ساعت هوشمند طرح بخریم یا اصلی؟ در ادامه به ارائه راهنمای خرید ساعت هوشمند تا 2 میلیون تومان می پردازم…

مقایسه کیفیت ساعت هوشمند اصلی و طرح

معمولا ساعت های هوشمند اصلی به دلیل برندی که پشت آن هاست از کیفیت بالایی برخوردار هستند اما در رنج قیمتی پایین امکانات محدودی دارند. به عنوان مثال اکثر اسمارت واچ های شیائومی از نمایش اعلانات فارسی پشتیبانی نمی کنند.

البته این به این معنا نیست که کیفیت اسمارت واچ های طرح پایین است چرا که ساعت های هوشمند طرحی که امروزه در بازار هستند کیفیت بالایی پیدا کردند. البته حتما توجه داشته باشید که این ساعت های هوشمند را حتما از فروشگاه های معتبر بگیرید و حتما آن ها را با گارانتی خریداری کنید.

اگر کاربرد ساعت هوشمند برای شما یکی از موارد زیر است به هیچ عنوان سراغ ساعت های هوشمند طرح نروید:

اگر مهمترین کاربرد ساعت هوشمند برای شما سنسورهای سلامتی آن است:

به هیچ عنوان ساعت هوشمند طرح را انتخاب نکنید. ساعت های هوشمند طرح با وجود قیمت مناسبی که دارند انواع سنسورهای سلامتی از جمله سنسور ضربان قلب، نوار قلب، اکسیژن خون، فشار خون، پایش خواب، گام شمار، دمای بدن و قند خون را دارند.

با این وجود ساعت های هوشمند اصلی که قیمت نسبتا بالاتری دارند تنها از یک یا دو عدد از سنسورهای اشاره شده برخوردار هستند. طبیعتا دقت سنسورهای ساعت های طرح معقول نیست و آزمایشات کارشناسان فروشگاه ساعت هوشمند نیز این مورد را تایید می کنند.

برای آشنایی بیشتر با سنسورهای سلامتی ساعت های هوشمند پیشنهاد می کنیم روی لینک کلیک کنید. به عنوان نکته آخر این که حتی سنسورهای سلامتی ساعت های هوشمند اصلی هم که دقت نسبتا بالایی در اندازه گیری دارند، پشت بسته بندیشان هک شده که به عنوان استفاده پزشکی مناسب نیستند اما با این حال بسیار قابل اعتمادتر از ساعت های طرح هستند.

اگر ساعت هوشمند خودتان را در محیط های مرطوب استفاده می کنید:

برخی از ساعت های هوشمند ضد آب نیستند و برخی دیگر ضد آب کامل هستند. نکته ای که وجود دارد هیچ کدام از تولیدکنندگان ساعت های هوشمند، حتی اگر اعلام کنند که ساعت هوشمندشان ضد آب کامل است، باز هم برای موضوع ضد آب بودن گارانتی به شما ارائه نمی کنند.

نکته ای که در اینجا وجود دارد این است که گواهینامه های ضد آب ارائه شده برای ساعت های هوشمند اصلی معتبر هستند و معمولا وقتی گفته می شود ضد آب کامل هستند مورد اعتماد است.با این حال اگر ساعت هوشمند طرح را انتخاب می کنید، حتی اگر گفته شود که ضد آب کامل است سعی کنید کمترین رطوبت به آن بخورد تا دچار مشکل نشود. بنابراین اگر دوست دارید از ساعت هوشمند خود در مجاورت کامل آب استفاده کنید، ساعت هوشمند طرح مناسب شما نیست.

اگر GPS و موقعیت یابی برای شما مهم است:

اگر می خواهید ساعت هوشمندی داشته باشید که GPS داشته باشد و بتواند در موقعیت یابی به شما کمک کند، باید بگوییم هیچ کدام از ساعت های هوشمند طرح چنین امکانی ندارند. تنها برخی از آن ها با استفاده از GPS گوشی شما می توانند بعضی اطلاعات را به شما بدهند.
اما بسیاری از ساعت های هوشمند اصلی خود دارای جی پی اس هستند و برای موقعیت یابی می توانند به شما کمک کنند. بنابراین اگر داشتن GPS برای شما مهم است، بهتر است سراغ ساعت های هوشمند با برند اصلی بروید.

اگر پاسخ به پیام ها و نصب برنامه روی ساعت برای شما مهم است:

هیچ کدام از ساعت های هوشمند طرح امکان پاسخ به پیامک ها یا پیام های شبکه های اجتماعی را ندارد. البته بین ساعت های اصلی برخی از مدل ها وجود دارند که چنین امکانی دارند مانند اپل واچ سری 7.

نکته ی دیگر اینکه هیچ کدام از ساعت های هوشمند طرح امکان نصب اپلیکیشن های بیشتر روی ساعت را ندارند اما ساعت های هوشمند اصلی سامسونگ، اپل و … امکان نصب برنامه های بیشتر نیز دارند.

اگر اتصال به اینترنت با ساعت هوشمند برای شما مهم است:

برخلاف اسمارت واچ های طرح، برخی از ساعت های هوشمند اصلی امکان اتصال به اینترنت را دارند. همچنین ساعت های هوشمند سیم کارت خور هم بسته به مدل، می توانند چنین امکانی برای شما فراهم کنند.

آیا خرید ساعت هوشمند سیم کارت خور، توصیه می شود؟

اسمارت واچ ها گجت هایی هستند که معمولا بسیاری از کاربردهای آن ها وابسته به گوشی هوشمند می باشد. با این حال برخی از کاربران ساعت های هوشمند مستقلی می خواهند که کارآیی گوشی های هوشمند را داشته باشد اما یک ساعت هوشمند باشد و بتوان آن را به مچ دست بست.

ساعت های سیم کارت خور متنوعی با قیمت های متفاوتی در بازار هستند که علاوه بر سیم کارت خور بودن دوربین هم دارند. البته خرید ساعت های هوشمند در قیمت های پایین را توصیه نمی کنیم اما اگر اسمارت واچ های سیم کارت خوری خریداری می کنید که قیمتی بالای یک میلیون تومان دارند، می توان گفت که کیفیت مناسبی خواهند داشت.

البته در این حالت هم ساعت ها متنوع هستند و برخی نرم افزار ساده ای دارند و برخی دیگر مانند اسمارت واچ های برند کینگ ویر، اندروید واچ هستند و سیستم عاملشان اندروید است و این مزیت را دارند که اپلیکیشن های اندرویدی نیز در آن ها قابل نصب است.

در کل اگر به دنبال یک ساعت هوشمند سیم کارت خور هستید حتما هنگام خرید به این نکته توجه داشته باشید که علاوه بر خرید از فروشگاه های معتبر، حتما اسمارت واچ شما ریجستر شده باشد تا بعد از مدتی قابلیت سیم کارت آن غیر فعال نشود.

آیا ساعت های هوشمند طرح، برند دارند؟
حقیقت این است که ساعت های هوشمند طرح برند مطرحی ندارند چرا که در این صورت ممکن است شرکت اصلی سازنده مثل اپل، سامسونگ و … مدعی شوند و آن برند نتواند کار خود را ادامه دهد.

از این رو اسمارت واچ های طرح برند ندارند و به همین دلیل ممکن است با کیفیت های متفاوت اما یک اسم در بازار باشند که این موجب می شود گاهی ساعت های هوشمند با قیمت های کاملا متفاوت در فروشگاه ها موجود باشند. از این رو حتما توصیه می کنیم که اسمارت واچ خود را از فروشگاه های معتبر و حتما با کارت گارانتی خریداری کنید.

نکته ای که وجود دارد این است اگر هم برای یک ساعت هوشمند کپی برندی مشاهده می کنید معمولا برند شرکت تامین کننده، واردکننده یا خدمات دهنده آن اسمارت واچ می باشد.

جمع بندی خرید بهترین ساعت هوشمند

خرید بهترین ساعت هوشمند بسته به کاربرد مورد نیاز شما و همچنین رنج قیمتی برای هر کسی متفاوت است. ما در این راهنمای خرید ساعت هوشمند سعی کردیم تمام نکات مورد نیاز شما برای خرید اسمارت واچ را مطرح کنیم.

حال شما می توانید با توجه به نیاز خود، ساعت هوشمند مناسب خود را از بین انبوه تنوع اسمارت واچ های بازار انتخاب نمایید. البته اگر باز هم مشکلی در انتخاب ساعت هوشمند دارید می توانید برای مشاوره کامل از طریق راه های ارتباطی زیر با بخش پشتیبانی فروشگاه ساعت هوشمند در تماس باشید:

همچنین قبل از این کار، می توانید سوالات متداول زیر را نیز بررسی کنید، شاید پاسخ سوال شما هم در بین این ها بود.

کدام مدل ساعت هوشمند مناسب من است؟

ساعت های هوشمند طرح با وجود تنوع سنسورهای سلامتی که دارند اما به هیچ عنوان دقیق نیستند، بنابراین اگر دقت سنسورهای سلامتی برای شما مهمترین گزینه است، سراغ ساعت های هوشمند اصلی شامل هواوی، آنر، شیائومی، سامسونگ، اپل و … بروید.

اگر ساعت هوشمند را به خاطر GPS و سیم کارت خور بودن آن می خواهید تا بتوانید مراقبت بیشتری از دلبندتان داشته باشید باید بگوییم که باید سراغ ساعت های هوشمند بچگانه بروید که تنوع زیادی در ایران ندارند. اما اگر صرفا جهت جذابیت ساعت هوشمند برای فرزندان، می خواهید اسمارت واچ خریداری کنید، می توانید ساعت های هوشمند سایز کوچک را به عنوان ساعت هوشمند بچگانه بررسی بفرمایید.

در مورد دقت سنسورها و حالت های ورزشی باید بگوییم که ساعت های هوشمند طرح دقت بالایی ندارند. در مورد ضد آب بودن آن ها نیز باید گفت که اگرچه ممکن است ضد آب باشند اما این گواهینامه ضد آب خیلی قابل اعتماد نیست. بنابراین برای شما ساعت های برندهای اصلی مناسب تر هستند چون هم سنسورهای دقیق تری دارند و هم اگر ضد آب باشند، گواهینامه ضد آبی آن ها قابل اعتماد است.

تمامی ساعت های هوشمند طرح و اصلی قابلیت نمایش اعلانات را دارند اما در مورد ساعت های اصلی باید بگویم که معمولا در رنج قیمتی پایین تر از 3 میلیون تومان اکثریت آن ها از نمایش حروف فارسی پشتیبانی نمی کنند. این مورد در برندهای چینی مانند شیائومی و هواوی بیشتر دیده می شود. البته تعداد معدودی از ساعت های طرح هم ممکن است این مشکل را داشته باشند اما اکثریت از حروف فارسی پشتیبانی می کنند. در کل هنگام خرید ساعت هوشمند مد نظر، حتما مطمئن شوید که از فارسی پشتیبانی می کند. معمولا ساعت های هوشمند اصلی با رنج قیمتی بالاتر امکان مکالمه دارند اما بسیاری از ساعت های هوشمند طرح موجود در بازار امکان مکالمه دارند.

مدل ها و برندهای مختلف ساعت هوشمند دارای شارژدهی متفاوتی هستند. با آن که بعضی برندها مانند شیائومی در شارژدهی بالا زبانزد هستند اما در کل هنگام انتخاب ساعت هوشمند بر اساس باتری بیشتر به نقد و بررسی های موجود برای آن ساعت توجه کنید. در اینجا دو مورد ظرفیت باتری و میزان مصرف ساعت، برای میزان شارژدهی مطرح هستند که در ویدئوهای بررسی بهترین تجربه شارژدهی ارائه می گردد. برای انتخاب بهترین ساعت هوشمند در این موضوع می توانید با پشتیبانی فروشگاه ساعت هوشمند در تماس باشید.

ساعت های هوشمند طرح هم اکنون بیشترین تنوع و فروش را پیدا کرده اند و به همین دلیل قطعات اصلی آن ها نیز برای تعمیرات معمولا پیدا می شود. البته توصیه می کنیم اگر ساعت هوشمند طرح خریداری می کنید حتما آن را با گارانتی معتبر انتخاب نمایید.

اگرچه کاربرد اصلی ساعت های هوشمند به عنوان یک گجت مکمل گوشی هوشمند می باشد اما بعضی اسمارت واچ ها نیز مستقل هستند و خود سیم کارت می خورند و بعضا دوربین هم دارند. اگر این مدل ها را مد نظر دارید بهتر است در رنج های قیمتی بالاتر انتخاب خود را انجام دهید و از کیفیت آن مطمئن باشید. همچنین هنگام خرید حتما مطمئن شوید که ساعت شما ریجستر شده باشد.

هیچکدام از ساعت های طرح امکان نمایش گالری گوشی داخل ساعت را ندارند و فقط می توانید یک تصویر دلخواه خود را از داخل گوشی به عنوان واچ فیس داخل ساعت آپلود نمایید. اما معمولا ساعت های اصلی بالارده مانند اپل واچ از گالری هم برخوردار هستند.

معمولا اکثر ساعت های هوشمند از ویبره برخوردارند. بسته به میزان حساسیت شما نسبت به میزان ویبره در مواقعی مانند خواب و … می توانید ساعت هوشمند مناسب خود را انتخاب کنید. اما توجه داشته باشید که میزان ویبره در ساعت های هوشمند مختلف متفاوت است. به عنوان مثال در بعضی ساعت های طرح قوی بوده و در بعضی دیگر ضعیف. همین مورد درباره ساعت های اصلی نیز صدق می کند، بنابراین اگر ویبره برای شما مهم است حتما هنگام خرید از مناسب بودن شدت ویبره برای خود اطمینان حاصل نمایید.